Brev:
Brød på menuen
26. januar 2016
Alder:
8 mdr.
Brød på menuen
Hej Helen... Endnu engang tak for de mange gode svar.
Min søn er nu 8 mdr og jeg introducerede ham idag for rugbrød, hvilket var en stor succes. Jeg troede egentlig ikke han var klar men lod ham for sjov smage mit rugbrød og det var han helt vild med. Han spiste hurtigt næsten et halvt stykke med lidt banan.
Jeg kan se at børn ikke må få brød med kerner men synes næsten det er umuligt at finde et uden. Det brød jeg selv køber er det eneste jeg kan finde uden hvedemel og sukker men der er så til gengæld lidt kerner i (rugkerner, solsikkekerner 7,5 pct og hørfrø 4 pct). Vil det være bedre at give ham et brød (evt med hvedemel) uden kerner.
Du anbefaler også at give en halv bolle formiddag og eftermiddag - er det ikke meget gluten han får så? Kan jeg evt give ham lidt mere rugbrød eller noget glutenfri brød (feks pandekager af boghvede, rismel, majsmel).
Jeg tænker umiddelbart lige nu at en rytme ved os kunne være som følger:
Kl 8.00 grød m frugt/grønt.
Kl 10.00 brød med frugt eller smør (rugbrød, bolle)
Kl 12.00 mos med grøntsager, fisk eller kød og korn eller bælgfrugter - eller mos med fisk eller kød og rugbrød.
Kl 13.00 ammes
Kl 15.30 eftermiddagsmad - enten grød, rugbrød eller en bolle, glutenfri brød plus frugt.
Kl 18.00 mos med fisk/kød og korn (quionoa, bulgur, cous cous, amarent etc).
Kl 19.00 evt go nat måltid med avocado, banan og mandelsmør.
Kl 19.30 ammes
Kl 23-05 ammes en til to gange.
Vi er også begyndt at give ham hele kogte grøntsager sammen med mosen.
Jeg er i tvivl om hvor mange måltider der må/skal indeholde brød og grød. Tænker umiddelbart at han vil være med til brød end grød. Men vil heller ikke risikere at brødet fylder for meget så han ikke får nok grønt 😄.
Hvad tænker du om dette...