Brød på menuen

26. januar 2016

Alder:
8 mdr.

Brød på menuen

Hej Helen... Endnu engang tak for de mange gode svar.

Min søn er nu 8 mdr og jeg introducerede ham idag for rugbrød, hvilket var en stor succes. Jeg troede egentlig ikke han var klar men lod ham for sjov smage mit rugbrød og det var han helt vild med. Han spiste hurtigt næsten et halvt stykke med lidt banan.

Jeg kan se at børn ikke må få brød med kerner men synes næsten det er umuligt at finde et uden. Det brød jeg selv køber er det eneste jeg kan finde uden hvedemel og sukker men der er så til gengæld lidt kerner i (rugkerner, solsikkekerner 7,5 pct og hørfrø 4 pct). Vil det være bedre at give ham et brød (evt med hvedemel) uden kerner.

Du anbefaler også at give en halv bolle formiddag og eftermiddag - er det ikke meget gluten han får så? Kan jeg evt give ham lidt mere rugbrød eller noget glutenfri brød (feks pandekager af boghvede, rismel, majsmel).

Jeg tænker ...

Annonce

... umiddelbart lige nu at en rytme ved os kunne være som følger:

Kl 8.00 grød m frugt/grønt.
Kl 10.00 brød med frugt eller smør (rugbrød, bolle)
Kl 12.00 mos med grøntsager, fisk eller kød og korn eller bælgfrugter - eller mos med fisk eller kød og rugbrød.
Kl 13.00 ammes
Kl 15.30 eftermiddagsmad - enten grød, rugbrød eller en bolle, glutenfri brød plus frugt.
Kl 18.00 mos med fisk/kød og korn (quionoa, bulgur, cous cous, amarent etc).
Kl 19.00 evt go nat måltid med avocado, banan og mandelsmør.
Kl 19.30 ammes
Kl 23-05 ammes en til to gange.

Vi er også begyndt at give ham hele kogte grøntsager sammen med mosen.
Jeg er i tvivl om hvor mange måltider der må/skal indeholde brød og grød. Tænker umiddelbart at han vil være med til brød end grød. Men vil heller ikke risikere at brødet fylder for meget så han ikke får nok grønt 😄.

Hvad tænker du om dette...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder